Innehåll
Under 1900-talet var ansiktskräm något som huvudsakligen marknadsfördes som en kvinnlig produkt, och män som ville ha en ansiktskräm var ofta hänvisade till att antingen använda en produkt som var utvecklad för kvinnlig hy eller köpa en så kallad unisexprodukt som vanligen var en ganska dålig kompromiss som inte var optimal för vare sig kvinnor eller män. Lyckades man trots allt hitta en dagkräm eller nattkräm som marknadsfördes som en ansiktskräm för män rörde det sig ofta om en unisexkräm som tillverkaren parfymerat med någon föment manlig doft (tänk sandelträ) och förpackat i en burk eller flaska som de ansåg var lite ”manligare” än den övriga produktlinjen. Själva innehållet var alltså inte utformat med tanke på mäns hud.
Tack och lov har det blivit bättre nu efter millenieskiftet och det finns idag en lång rad produkter att välja mellan där tillverkaren har valt ut de aktiva ingredienserna och deras proportioner med tanke på de speciella behov som den manliga huden har. Det finns också dagkrämer och nattkrämer för olika sorters manlig hud – idén om att alla män skulle ha samma hudtyp har tack och lov försvunnit.
Framväxten av nätbutiker har också gjort att man inte längre behöver åka in till storstadens välsorterade skönhetsbutiker för att få tillgång till ett bra urval av ansiktskräm för män. Även om man bor långt ifrån metropoler som Paris och New York City kan man klicka till sig ansiktskrämer från en lång rad olika tillverkare. Samtidigt ställer detta högre krav på oss konsumenter; man tar risker med sin hälsa om man använder mystiska produkter från oseriösa tillverkare som kanske, kanske inte, följer de regler som finns för skönhets- och hygienprodukter.
Hormoner har en stor påverkan på hur vår hud mår, hur den ser ut och vad den behöver. Generellt sett tenderar män, på grund av den höga testosteronproduktionen, att ha grövre ansiktshud med större porer än vad man ser hos den genomsnittliga kvinnan. Givetvis är de individuella variationerna stora inom de båda grupperna, så det är viktigt att man som man väljer hudvårdsprodukter som passar den egna huden istället för att tro att det finns någon slags magisk produkt som passar alla män och täcker samtliga mäns behov.
Män har så vitt vi vet inte någon månatlig hormoncykel, däremot brukar man se stora skillnader i hormonnivåer om man testar en man under en tjugofyratimmarsperiod. Medan en kvinna kan behöva justera sin ansiktsvårdsrutin beroende på var någonstans i sin månatliga cykel hon befinner sig kan en man ofta hålla sig till samma rutiner varje dag MEN behöva lägga extra fokus på att välja rätt produkter för olika delar av dygnet.
Hormoner gör också att mäns ansiktsbehåring är både rikligare och grövre än hos genomsnittskvinnan, och förekomsten av skäggväxt påverkar vilken typ av hudvård man behöver, oavsett om man har helskägg, slätrakar sig varje dag, eller existerar någonstans mellan dessa ytterligheter.
Det är viktigt att man koordinerar så att alla produkter man använder i ansiktet fungerar bra ihop med varandra och kompletterar varandra på ett optimalt vis. En ansiktskräm ska alltså väljas ut men hänsyn till rengöringsprodukter, rakprodukter, skäggvårsprodukter, etc som kommer att komma i kontakt med ansiktet. Detta gäller även produkter som inte ska stanna i ansiktet utan tvättas av, samt produkter som appliceras i skägget istället för att appliceras direkt på huden.
Tyvärr är det så att två produkter kan vara alldeles utmärkta på egen hand men ändå inte ge ett bra resultat när de kombineras med varandra eller används den ena efter den andra, så att hitta rätt kombinationer är inte helt okomplicerat.
Att mannen inte går igenom klimakteriet innebär inte att hans hormonproduktion är konstant över hela livet, och detta bör man ta hänsyn till när det gäller ansiktskrämer för män och annan ansiktsvård. Man bör kontinuerligt utvärdera sin ansiktsvårdsrutin. Att vissa produkter och metoder fungerade perfekt för dig förr innebär inte att de är ideala nu när det har gått några år.
Mannens hud förändrar sig över tid, både på grund av genetik och på grund av de miljöfaktorer den utsätts för – både inre och yttre. Allting från kost och rökning till avgaser och solexponering spelar roll. Det är därför en bra idé att vara proaktiv och kontinuerligt utvärdera sina vanor, så att man hinner justera dem innan undermålig hudvård börjar ge mycket märkbara symptom.
Det kan kännas lockande att köpa en så kallad 24-timmarskräm istället för att införskaffa både dagkräm och nattkräm för ansiktet, men tyvärr är de krämer som marknadsförs som ”dygnet runt” ofta en ganska dålig kompromiss som innebär att de inte är optimala vare sig som nattkrämer eller dagkrämer.
På dagen, när man är aktiv och ute i farten, behöver man en ansiktskräm där fokus ligger på skydd. Skydd från avgaser, skydd från den torra luften, skydd från solen (även på vintern) och så vidare. Om du tillbringar tid utomhus, även under mulna dagar, är solskydd extremt viktigt. Har du ett jobb som innebär att du tillbringar en rejäl del av arbetsdagen utomhus – till exempel inom byggsektor, jordbruk/skog/fiske, räddningstjänst, jobb på uteservering, etc – bör du välja en dagkräm med solskydd i den övre skalan. Även om solexponeringen inte är tillräckligt stark för att göra dig röd eller flagande kan den orsaka skador i huden som inte märks förrän långt senare; i bästa fall i form av tidiga ålderstecken och i värsta fall i form av allvarliga sjukdomar såsom malignt melanom. Hög solskyddsfaktor krävs givetvis också när man är ute i solen av andra anledningar, till exempel för att man gillar att löpträna, jaga, åka skidor eller ta med barnen till lekparken.
På natten när man sover behöver man istället en ansiktskräm där fokus ligger på att stödja det reparationsarbete som utförs av kroppen. För vissa av processerna krävs det inte att man sover, utan de kan starta så snart man tar det lugnt och slappnar av tillräckligt djup, så planerar man en lugn hemmakväll kan det vara läge att köra rengöringen tidigt och applicera nattkrämen långt innan man går och lägger sig.
När man befinner sig hemma inomhus är det inte skydd mot solsken, avgaser och väder och vind det man mest av allt behöver, utan man bör välja en hudkräm som är anpassad för att tillföra kroppen ämnen som hjälper huden att repareras efter de påfrestningar den utsatts för under den aktiva delen av dygnet. Hemma har vi också större kontroll över miljön; är inomhusluften för torr kan vi själva fixa det genom att installera luftfuktare istället för att behöva förlita oss på att vår dagkräm ska skydda.
När man väljer dagkräm är det för de flesta av oss viktigt att den absorberas snabbt och inte gör att vi ser helt galna ut. När det gäller nattkräm behöver man inte ta samma hänsyn till sådana faktorer – om den allra bästa krämen för dina behov är en kladdig knallgrön algkräm som doftar vagt av gammal tång så välj den (förhoppningvis är eventuell sängkamrat förstående).
Viktigt:
Varumärket Recipe for men består nu för tiden av tre olika produktlinjer:
Recipe for men är särskilt inriktade på att hjälpa män som utsätter sin hud för extra påfrestningar genom att vara fysiskt aktiva i tuffa miljöer, till exempel skidåkning i kalla klimat. Detta innebär dock inte att produkterna fungerar dåligt för andra män.
Recipe for men testar inte sina produkter på djur, istället använder de sig av fokusgrupper bestående av män som provar produkterna.
I skrivande stund innehåller inte någon av produkterna från Recipe for men mineralolja eller alkohol.
Sebustop är en blandning som förekommer i många (men inte alla) hudvårdsprodukter från Recipe for men. Det är en blandning av kanel, ingefära och pimpinella som är avsedd att hjälpa till att förebygga och reducera problem med oljig hud och stora porer.
Recipe for Men grundades i Sverige år 2003 av Mikael Snabb, Jeserp Matsch och Jesper Rönnbäck, som alla tyckte att det saknades bra logiska lösningar för de hudproblem de själva tampades med. Under universitetsåren tillbringade de mycket tid i skidbackarna, och de märkte snabbt att väder och vind ute i snön hade en negativ effekt på huden.
De tre unga männen testade att smörja in ansiktet med stora mängder hudkräm (ur stora flaskor avsedda för hela kroppen) för att hantera påfrestningarna och det funkade inte särskilt bra. Huden fortsatte att vara torr, solskadad och irriterad – och på varuhyllorna hittade de bara ett överflöd av produkter inriktade på kvinnors ansiktshud, som ju skiljer sig från mäns på många olika vis.
Tillslut betslutade sig vintersportarna för att skapa en sina egna hudvårdsprodukter, med krav på att de skulle vara anpassade för män, fungera riktigt bra, vara värda pengarna, och vara enkla att applicera.
Varje produkt skapades för att lösa hudproblem som många män i dera omgivning tampades med, såsom torra fläckar, mörka ringar unden ögonen eller oljig panna. Vid utformningen av produkterna tog Recipe for Men stor hänsyn till hur mäns hud skiljer sig från kvinnors. På grund av hormonella skillnader tenderar mäns hud att vara tjockare, oljigare och med större porer, och så finns ju givetvis skäggväxten som påverkar.
Raw Naturals Brewing Company (RNBC) är en av av produktlinjerna från Recipe for men. RNBC är inriktad på naturliga ingredienser och miljömedvetenhet. Själva tycker Recipe for men om att jämföra den här hudvårdsserien med ett mikrobryggeri – dedikerat och småskaligt fast för hudvård istället för öl.
Många av produkterna innehåller havreolja, kokosnötsolja eller olivolja. Honung är en annan vanligt förekommande ingrediens. Till detta tillkommer olika medicinalväxter.
Samtliga rengöringsprodukter från RNBC är helt fria från sulfater och innehåller istället rengörande ämnen som utvunnits ur äpplen.
De konserveringsmedel som används är godkända av Ecocert.
Bulldog Natural Skincare inriktar sig på att ta fram hudvårdsprodukter som är fria från parabener, sulfater som SLS, syntetiska dofter och artificiella färgämnen. Grundarna beslutade sig för att skapa en egen hudvårdsserie efter att ha funnit det svårt att hitta den här typen av hudvård för män.
Många av Bulldogs produkter innehåller essentiella oljor, men man kan också hitta många andra produkter från plantvärlden här. Exfoliering fixas till exempel med malet kokosnötsskal och efter rakning kan man lugna ned huden med grönt te.
Produkterna tillverkas i England, där det är enklare att kontrollera produktionen än om man förlägger den till någon lågprisland på andra sidan jordklotet.
Grundarna Rhodri Ferrier och Simon Duffy har båda en bakgrund i finansvärlden. En dag började de diskutera hur tråkigt och likriktad groomingvärlden var för män, med produkter som antingen var unisex eller helt enkelt inte höll måttet. Detta ledde så småningom fram till att de sade upp sig och satsade alla sina besparingar på att ta fram den första Bulldog-produkten.
Truefitt & Hill i centrala London är världens äldsta barberarsalong som fortfarande är igång, vilket har förärat dem en plats i Guiness Rekordbok (2000). Förutom att driva några få exklusiva barberarsalonger säljer Truefitt & Hill lyxiga hudvårds- och rakprodukter för män.
Vissa av de dofter som används är gamla klassiker som Truefitt & Hill använt sig av ända sedan 1800-talet, såsom lavedel, ros, västindisk lime, sandalträ och spanskt läder. Andra har tagits fram senare, bland annat Trafalgar och No. 10.
Exempel på klassiska produkter för män som fortfarande finns kvar i Truefitt & Hills sortiment är hårtonic, hårkräm, raktvål och badolja. Till detta tillkommer de mer moderna produkterna som introducerats senare.
Truefitt & Hill har en lång tradition som kungliga hovleverantörer till det brittiska kungahuset och håller en Royal Warrant by Appointment från drottning Elizabeths make Prins Philip, hertigen av Edinburgh.
Företaget grundades av William Francis Truefitt år 1805. Han var hårfrisör vid det brittiska hovet och hans företag erhöll sin första Royal Warrant från Kung George III. (Detta motsvarar ungefär den svenska märkningen Kunglig Hovleverantör, fast från det brittiska kungahuset.)
På den här tiden kallades företaget dock inte Truefitt & Hill, eftersom Hill tillkom först år 1935 då Williams nevö H.P. Truefitt flyttade verksamheten till Old Bond Street – där Edwin Hill hade bedrivit barberarsalong sedan år 1911. Verksamheterna Truefitt och Hill slogs ihop och blev till Truefitt & Hill.
Numera ligger barberarsalongen inte på Old Bond Street utan på 71 St. James Street, dit den flyttade år 1994. Precis som Old Bond Street är St. James Street en gata i centrala London; den löper från Piccadilly till St. James’s Palace och Pall Mall.
Förutom den anrika barberarsalongen i London finns Truefitt & Hill i flera storstäder i Asien, inklusive Beijing, Kuala Lumpur, Bangkok, och Singapor. Det går också att besöka Truefitt & Hill i Toronto, Canada.
Vissa av de tjänster som företaget erbjöd förr i tiden, till exempel perukmakning, har idag blivit tämligen obsoleta. Andra verkade under en period vara på väg att dö ut, men har sedan dess fått ett uppsving. Detta gäller till exempel den klassiska rakningen med varma handdukar och riktig rakkniv.
Men-ü säljer extra koncentrerade rak-, styling- och hudvårdsprodukter i burkar, tuber och flaskor som rymmer 100 ml. Tack vare den höga koncentrationen räcker varje förpackning mycket länge, samtidigt som den inte tar upp mycket plats i badrumskåpet, gymbagen eller resväskan. 100 ml är också gränsen som gäller för en eskild förpackning med flytande innehåll i handbagaget när man flyger, så det är inte svårt att förstå varför Men-ü har blivit så populärt bland män som flyger ofta.
För den som vill ha ännu mindre att släpa på finns vissa produkter tillgängliga i 15 ml tuber.
Vissa av produkterna säljs i pumpflaskor, där ett tryck på pumpen ger en perfekt avvägd mängd av produkten så att man inte slösar på den. Givetvis är pumpflaskorna låsbara – man ska kunna slänga ned dem i väskan utan att oroa sig över läckage.
Ingen av förpackningarna från Men-ü är högre än 13 cm.
Men-ü grundades i Storbritannien år 2001.
Dermalogica är ett hudvårdsföretag vars produkter är populära bland både män och kvinnor. Sortimentet omfattar bland annat rengöring, exfolianter, ansiktsmasker, toners, fuktgivande krämer, och särskilda produkter för huden kring ögonen. Det finns också en hudvårdsserie som inriktar sig på tonårsakne.
Dermalogica säljs i över 80 länder världen över. Huvudkontoret ligger i Carson, Kalifornien, USA. Sedan år 2015 ägs Dermalogica av Unilever.
Dermalogica har alltid satsat hårt på att utbilda hudvårdsterapeuter, och data från år 2013 visar att Dermalogica då hade över 100,000 utbildade hudterapeuter världen över.
I början av 1980-talet flyttade den brittiska hudterapeuten Jane till USA, där hon slog sig ned i Los Angeles tilllsammans med sin blivande make Raymond Wurwand, som hon lärt känna medan hon arbetat med att lansera Redkens hudvårdsprodukter i Sydafrika.
I USA arbetade Raymond som försäljare för ett företag som tillverkade utrustning för hudvårdsbranschen, och tillsammans började han och Jane hålla hudvårdsutbildningar för att få potentiella köpare intresserade av utrustningen. Utbildningarna blev en stor succé, och i slutet av 1983 grundade paret den skola som skulle komma att bli International Dermal Institute (IDI).
Två år senare började Jane Wurwand arbeta med att utveckla hudvårdsprodukter fria från ämnen som var kända för att kunna irritera huden, såsom artificiella färgämnen, starka dofter, mineralolja, denaturerad alkohol, lanolin, med mera. Jane hade själv problem med eksem och hade svårt att hitta produkter som hennes känsliga hud klarade av, och hon hade också fått många förfrågningar från kursdeltagare med liknande problem. År 1986 var hon redo att lansera produktlinjen Dermalogica.
Kiehl’s – som har sina rötter i ett homeopatiskt apotek som öppnades på Manhattan i mitten av 1800-talet – är kända för sina högkvalitativa produkter som säljs i enkla och tydlig förpackningar. En mycket stor del av Kieh’s marknadsföringsbudget satsas på att dela ut gratisprover till potentiella kunder i butikerna, så att man själv kan testa och se hur bra produkten fungerar istället för att lockas av någon reklamfilm på TV.
Jämfört med de flesta andra stora märken i hudvårdsbranschen har Kieh’s en mycket hög andel manliga kunder. Sett världen över utgör männen mellan 30% och 40% av köparna hos Kiehl’s, men i vissa butiker – bland annat i storstäderna New York City och Los Angeles – är nästan hälften av kunderna manliga.
Kiehl’s beskrivs ofta som ett företag som inte försöker göra hudvård krångligare än vad det är. Produkterna och produktinfon är enkel och saklig, och det är inget hokus-pokus pratande eller märklig jargong som gäller.
Det finns över 250 renodlade Kiehl’s butiker världen över, och produkterna säljs även hos circa tusen andra butiker – huvudsakligen belägna i lite finare varuhus och på flygplatser.
Sedan år 2000 är Kiehl’s en del av L’Oréal Group.
År 1851 öppnade John Kiehl ett homeopatiskt apotek i East Village, Manhattan, New York City.
Många av de klassiska produkter som Kiehl’s är berömda för idag skapades dock inte av John Kiehl utan av Irving Morse. Detta gäller bland annat för Blue Astringent Herbal Lotion och Creme de Corps. Morse hade immigrerat till Nordamerika från Ryssland och studerat farmakologi vid Columbia University i New York. Han började som anställd hos Kiehl’s, men köpte så småningom hela verksamheten i början av 1920-talet.
Irvings son Aaron gick i sin fars fotspår; han studerade farmakologi vid Columbia University och tog på 1960-talet över Kiehl’s. Det var med Aaron vid rodret som Kiehl’s gick från att vara ett apotek på Manhattan till ett nationellt välkänt hudvårdsföretag. Expansionen fortsatte även senare med Aarons dotter Jami Morse Heidegger som ledare från 1980-talet och frammåt.
År 2000 köptes hela företaget upp av den franska skönhetsjätten L’Oreal. På den här tiden var Kiehl’s fortfarande ett varumärke som nästan enbart såldes i den gamla Kieh’sbutiken på Manhattan samt i exklusive varuhus som Harvey Nichols, Saks Fifth Avenu och Nieman Marcus. L’Oreal sjösatte en nytt expansionsprojekt som innebar att över 250 renodlade Kiehl’sbutiker öppnades världen över och att produkterna började säljas hos betydligt fler oberoende butiker än tidigare – dock fortfarande med tämligen höga krav för att inte svärta ned varumärket.
I Kiehl’s flaggskeppsbutik – den ursprungliga på Manhattan, där 3rd Avenue korsar 13th Street i East Village – kan man se en samling klassiska motorcyklar av märkena Indian och Harley-Davidson. En av dem är en 1934 Harley Davidson RL som tidigare ägdes av skådespelaren Clark Gable.
Totalt äger Kiehl’s över hundra gamla motorcyklar som ställs ut i deras butiker världen över.
År 2010 tog Kiehl’s det hela ännu längre och lanserade Kiehl’s Liferide for amfAR, en sex dagar lång motorcykeltur längs kusten i Kalifornien för att samla in pengar till amfAR, en organisation som finansierar forskning och utbildning rörande HIV & AIDS. Första året deltog bland annat Kiehl’s president Chris Salgardo på sin Harley-Davidson.